LEDERTRENING

Dette er Folkehøgskolen Nord-Norges ledertreningslinje for 2.-årselever. Som stipendiat får du dekket kost og losji, du får spennende og utviklende oppgaver og personlig veiledning i gruppe.

En stipendiat er en 2.-årslev, som allerede har gått et år på folkehøgskole. Som 2.-årselev har stipendiaten alle elevrettigheter. Stipendiaten er elev på skolens egen ledertreningslinje, og har det samme antallet undervisningstimer pr uke som alle andre elever, dvs 36 timer.

    • Er tilknyttet en linje i tillegg til ledertreningslinjen

    • Utfører miljøskapende arbeid under veiledning

    • Arrangerer fritidsaktiviteter under veiledning

    • Følger opp enkeltelever på ettermiddag og kveldstid under veiledning

    • Utfører lederoppgaver, f.eks. underviser og leder grupper under veiledning

    • Deltar på felles kurs med andre stipendiater fra KFUK-KFUM skoler og ettåringsprogram

    • Er knyttet til/gjør lederoppgaver under veiledning på en av skolens linjer

    • Deltar på linjenes utenlandsreiser


Folkehøgskolen Nord Norge Ledertrening Klatring Surf Ski Paragliding Botrening Friluftsliv Backpack Bucketlist Kano Kajakk Ekspedisjon

Yngvild, stipendiat 20/21

“Året som stipendiat byr på så utrolig mange spennende opplevelser, krevende utfordringer, et fantastisk fellesskap, og masse glede og latter. Det er så mye glede i å lage et opplegg, og se at elevene koser seg, og se at de trives.

Vi har brukt lange dager, og utallige kvelder, gjerne med masse følelser i sving, på å ordne det ene opplegget, vært sykt usikre på om det kommer til å treffe, men kjent den mestringsfølelsen når man ser gleden hos elevene. Året starter med kurs og forarbeidsdager, og det er her stippegruppa blir ordentlig kjent. Man skulle tro at vi kjente hverandre godt etter å ha gått et år i lag, men det er utrolig hvor mye mer det er til mennesker enn man egentlig skulle tro.

Vi bor på en egen bolig, og har et fantastisk miljø der. Nesten hver kveld er man garantert å møte noen i stua, og kan gjerne bli sittende lenge bare for å prate om alt mellom himmel og jord. Som stipp får du være med å planlegge hvordan hverdagen kommer til å se ut, ikke bare for deg, men også for elevene. Det kan være både skummelt og krevende, men det er ALLTID verdt det. Å få smil, latter og god respons på opplegg har gitt meg så mye glede. Og å se at det du gjør er med å lage et godt felleskap på skolen er helt ubeskrivelig. Som stipp blir du også med på innsiden av alt som skjer på skolen.

Vi deltar på flere personalmøter, er med på planlegging av undervisning, og med på å ta større avgjørelser. Vi opplever å bli hørt og at våre meninger har betydning. Det å være stipp har betydd så utrolig mye for meg. Det første året mitt her lærte jeg masse om meg selv, hvem jeg er og bare alt, men det kan måle seg med året i år. Du kommer så sinnsykt mye tettere på, både lærere og elever, men ikke minst med stippene dine. Jeg hadde ikke bytta ut gjengen nede på stippeboligen med noe. Det felleskapet vi har sammen er så trygt å være en del av, og jeg vet at de alltid er der for meg. Selvom vi er veldig ulike, og gjerne gjør ting forskjellig, har vi lært hvordan vi kan samarbeide for å gjøre det best for oss selv, men aller viktigst for elevene våre.”

Ledertrening Folkehøgskolen Nord Norge Stipendiat