En folkehøgskole for ALLE!

Særtilskuddsskole

Vi er én av fire folkehøgskoler som mottar et særskilt tilskudd fra staten for å tilrettelgge for elevens behov for støtte og hjelp i undervisning, organisert fritid og internatopphold. Det vil si at dersom du er i en situasjon der du ville søkt om midler fra NAV til merkostnader for skolen trenger du ikke gjøre det dersom du blir tatt opp som elev hos oss. Det holder da med å søke om støtte til ordinære skolepenger fra lanekassen.no Dette gjelder også dersom du vil gå flere enn ett år på folkehøgskole

Livet på en folkehøgskole er ganske unikt. Her skal man dele et nytt skoleår med helt nye mennesker. Men det innebærer mer enn bare undervisningstid.

Disse nye menneskene blir en del av dine morgenrutiner, turer, måltider, kveldsaktiviteter, sosiale nettverk, og ja, egentlig hele din nye hverdag.

Dette vil oppleves ganske skummelt. Men det fine med det er at det er helt likt for alle, og etter skoleårets oppstartsfase vil man kjenne at det er veldig trygt og godt å tilbringe hverdagen med sin nye folkehøgskolefamilie

    • Nedsatt fysisk og/eller psykisk funksjon

    • Konsentrasjonsvansker

    • Spiseforstyrrelser

    • Angstlidelser, depresjon, bipolar sinnslidelse eller lignende.

    • m.m.

    • Tilretteleggingsbehov hos oss er når det er behov for støtte og hjelp ved undervisning og fritid i regi av skolen

  • Folkehøgskolen vår har vært i drift siden 1974, med hovedfokus på integrering mellom ungdom med fysiske og psykiske funksjonsnedsettelser og annen ungdom. Siden 1974 har mye forandret seg, og etter at samfunnet har tatt flere helsetilstander på alvor har vi også sett et større behov for tilrettelegging over et større helsespekter.

    Vi er stolte av å kunne si at vi er en skole for alle. Her er det plass til alle funksjonsevner, bakgrunner, politisk ståsted, trosretninger, uavhengig av mental helse og psykisk utvikling. Det er viktig for oss at skolen blir en reell gjenspeiling av det norske samfunnet, der alle blir hørt, og alle kan være åpne for det store nyanserte landskapet vi lever i. Vær deg selv, stå opp for andre.

  • For at vi som skole skal kunne få mulighet til å legge til rette er det svært viktig at vi får riktig dokumentasjon.

    Alle mennesker har tilretteleggingsbehov, på hver sin måte, det er derfor viktig at vi er åpne og ærlige om våre behov, så blir det lettere å møte personen, og ikke diagnosen. På de ulike linjesidene her står litt om hvilken tilrettelegging vi kan tilby.

    Dessverre er det slik at skolen ikke kan ta ansvar for tilretteleggingsbehov dersom vi ikke har mottatt dokumentasjon j.fr. utdanningsdirektoratet

    Så svaret på spørsmålet er alle!

Som skole vil vi derfor legge til rette for at alle elevene får oppfølging og individuell veiledning på noen viktige punkter:

    • Veiledningsamtaler

    • Uttrykke følelser

    • Se deg selv i et større bilde

    • Bruk av bankkort og Vipps

    • Personlig budsjett

    • Planlegge måltider og egen mat

    • Fokus på gode søvnvaner

    • Bevisst livsstil

    • Treningsrom på skolen

    • Klatrevegg og buldrevegg i skolens gymsal

    • Friluftsliv

    • Bevisstgjøring av nett-identitet

    • Kommunikasjon og forståelse

    • Oppfordring til initiativ-taking

    • Planlegging av felles aktiviteter

    • Samhandle og bo med andre

    • Lære å kjenne egne mål

    • Se egne og andres resultater

  • Erfar at din stemme blir hørt og at dine behov blir sett

Blanke ark

Som ny elev på folkehøgskole har man på mange måter muligheten til å starte på nytt, med blanke ark. Da er det svært forståelig at mange velger å unnlate å gjøre rede for de tilretteleggingsbehov man kanskje har hatt tidligere, men som man nå kjenner at man skal legge bak seg. Det er et stort og viktig skritt i livet, men som man ikke trenger å ta alene. Vi erfarer at de som velger å gjøre skolen kjent med de behov man tidligere har hatt, gjennomfører skoleåret med en større mestring. Det er fordi da kan lærer og miljøterapeut fungere som støttespillere, uten at andre elever og øvrig personal trenger å vite om tidligere bakgrunn. Når man starter et nytt kapittel i livet vil det alltid ende godt når det er flere rundt som hjelper deg fram. Oppfordringen er at man bør gjøre skolen kjent med situasjonen, så blir det lettere å starte med blanke ark.

Medspillerne

Vi er mange som jobber på Folkehøgskolen Nord-Norge. På skolen vil det alltid være noen fra pedagogisk personale til stede gjennom skoleåret. Etter undervisningstid kan man finne tilsynsvakta som er til stede på skolen på ettermiddag/kveld og nattvakt.

  • Hvem som er din lærer avhenger av hvilken linje du går på. Men lærerne jobber for hele skolen, og du vil bli godt kjent med alle sammen.

    Her finner du musikere, flygere, geografer, naturguider, yogainstruktører, klatreinstruktører, padleinstruktører, hundekjører, jegere, sankere, og mye mer! Vi elsker å dele av egne interesser, og lever for å se andres glede av å lære!

  • Hver linje har minst én stipendiat med seg på linjeundervisning, og totalt på skolen er det minst ti stipendiater.

    Dette er ungdommer som normalt sett tar sitt andre folkehøgskoleår på ledertreningslinja i samarbeid med KFUK-KFUM’s Lederkurs for unge voksne. Fra denne gruppa skjer det mye, og spesielt på ettermiddag og -kveldstid. Det være seg konkurranser, temauker, turneringer, spillkvelder eller hygge med drøs rundt kveldsmat.

  • På skolen vår har vi også en lang tradisjon med organisasjonen Aksjon Soningstegn Fredstjeneste. Dette er en tysk organisasjon Aktion Sühnezeichen Friedensdienstes (ASF), som har som hovedintensjon å ta et oppgjør med nasjonalsosialismen og dens forbrytelser, med konkrete referanser til dagens samtid. I 1959 kom den første gruppen med tyske frivillige til Norge. Slik ble Norge det første landet hvor ASF begynte med tysk frivillighetstjeneste. Her på skolen er de bedre kjent som Fredsarbeiderne, og i mange år har vi fått hjelp fra frivillige fredsarbeidere med omsorgs og -miløarbeid. Fredsarbeiderne jobber tett med lærer og stipendiater, og er alltid en stor del av elevmiljøet. De bidrar med ulike individuelle elevbehov som vekking, pakking for turer og aktiviteter, o.l.

  • Miriam er skolens miljøterapeut. Hun er utdannet barnevernspedagog og har ansvaret for at elever med tilretteleggingsbehov blir fulgt opp.

    Hun er den som koordinerer individuelle planer og holder kontakten med instanser utenfor skolen. Hun er også veileder for miljøteamet på skolen. Hennes dør er alltid åpen for en prat. I ho har du en god støtte!